Nyheter fra LME
Pårørendeundersøkelse
Oversiktsrapport pårørendeundersøkelsen 2025 Vi gjennomførte den årlige pårørendeundersøkelsen i mai. Av 77 utsendte spørreskjemaer mottok vi 45,...
Intensjonsavtale
På bildet er styreleder for Betanien, Trond Søreide, styreleder for Landås Menighets Eldresenter, Solfrid Rong og styreleder for Metodisthjemmet,...
Ny nettside!
Vi er stolte over endelig å ha fått oss en ny nettside. Vi satser på å ha den jevnlig oppdatert så det har noe for seg å kike innom her.
LANDÅS MENIGHETS ELDRESENTER HAR INNGÅTT EN INTENSJONSAVTALE
OM SAMARBEID MED BETANIEN OG METODISTHJEMMET
INTENSJONSAVTALE SIGNERT
Mandag kveld signerte styrelederne i Stiftelsen Metodisthjemmet Bergen, Stiftelsen Landås Menighets Eldresenter og Stiftelsen Betanien en avtale som uttrykker stiftelsens intensjon om å slå sammen sykehjemstjenestene. For å profesjonalisere eiendomsdriften, vil man vurdere om driften av eiendommene også skal inkluderes.
Hvorfor ønsker vi se på denne muligheten?
Ideell sektor er under betydelig press. Styrene har en felles erkjennelse av at det er nødvendig å ta grep for å sikre og styrke posisjonen til ideell sektor i Bergen. Bergen kommune har også vært tydelige på at de ønsker færre og sterkere samarbeidspartnere. De har oppfordret til tettere samarbeid eller sammenslåinger av ideelle sykehjem, og ønsker vårt initiativ velkommen.
Vi tror at et slikt samarbeid vil:
- Forsterke vår diakonal kraft, og gjennom dette være en tydelig samfunnsaktør
- Gjøre oss til en bedre arbeidsgiver og være et mer attraktivt sted å jobbe
- Styrke forhandlingskraften vår overfor kommunen
- Bli en sterkere eiendomsforvalter
- Sikre en felles sterk økonomi som gir økt handlingsrom for utvikling
.

